Vanaf ongeveer 1750 verrezen er in en om Kollum meerdere grote buitenplaatsen, vaak met een uitgestrekte tuin of park. De meeste hiervan zijn inmiddels weer afgebroken. Het enige gebouw uit die tijd (al is het een replica) is het gebouw waarin het Kollumer museum Mr. Andreae is gevestigd, Oostenburg. In de negentiende eeuw zijn er nog een aantal kapitale woningen, soms met een park, bijgekomen. Hiervan zijn er 3 bewaard gebleven. In de expositie “Kollum: De Friese Vechtstreek” wordt geprobeerd een antwoord te geven op de vraag: Waarom verrezen juist in Kollum in de 18e eeuw dergelijke grote buitenplaatsen.
Deze expositie krijgt volgend seizoen een vervolg. Dan krijgen de gebouwen die in de 19e eeuw werden gebouwd aandacht.